پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119108
خبر خوش تورمي نوبخت به مردم
تاریخ انتشار : 1393/07/10 09:42:09
نمایش : 1567
سخنگوي دولت گفت: نرخ تورم را تا پايان سال به زير ۲۰ درصد مي‌رسانيم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با حضور در گفت‌وگوي ويژه خبري به بيان جزئيات بودجه‌نويسي دولت براي سال ۹۴ پرداخت.

نوبخت در خصوص فوائد سر موقع تحويل دادن بودجه گفت: بايد در انتظار آثار مثبت انضباط بودجه‌اي از جمله به وقت دادن بودجه باشيم و طبيعي است که وقتي بودجه را به وقت مي‌دهيم، مجلس به وقت به آن رسيدگي کرده و دولت نيز موفق شد براي نخستين بار قانون بودجه سال ۹۳ را در سال ۹۲ منتشر کند و تمام ضوابط مالي و آيين‌نامه اجرايي آن را تصويب کند.

وي ادامه داد: بنابراين بعد از اول فروردين‌ماه سال جاري کشور داراي بودجه و آيين‌نامه‌هاي اجرايي بود؛ همچنين طرح‌هاي عمراني و اتمام آن، خروج از رکود، رشد اقتصادي، کاهش نرخ تورم و اجراي درست هدفمندي از اهدافي بود که ما توانستيم از آغاز سال جهت اجراي آن عمل کنيم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينکه ما به مجلس قول داديم که به وقت بودجه را تحويل دهيم، افزود: نکته ديگر اين است که آيا براساس قولي که به مردم داده‌ايم توانسته‌ايم طرح‌هاي عمراني را اولويت قرار دهيم يا خير؛ طي گزارش رسمي خزانه کشور براي بيمه شش ماهه اول سال موفق شديم بيش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان اعتبارات طرح‌هاي عمراني را پرداخت کنيم. البته اين موضوع ۲ مرحله تخصيص و پرداخت دارد و اين رقم نسبت به ۶ ماهه حدود ۵۳ درصد مي‌شود و نسبت به سال قبل نيز بيش از ۳۳۳ درصد است.

نوبخت گفت: براي اينکه بتوانيم تمام طرح‌هاي عمراني و آباداني را در استان‌ها آغاز کنيم، در ۶ ماهه اول امسال ۱۰۰ درصد اعتبارات طرح‌هاي عمراني را پرداخت کرديم که اين رقم نسبت به سال قبل در همين موقع بيش از ۱۲ برابر شد. البته ترديد ندارم و اميدوارم که تا پايان اسفندماه اعلام کنيم که ۲۴۶ طرح ناتمام عمراني را به اتمام برسانيم. همچنين تمام طرح‌هايي که رئيس‌جمهور به مردم اعلام کردند که تا پايان امسال به اتمام مي‌رسد را به وسيله ويديو کنفرانس افتتاح کنيم.

وي اظهار داشت: اميدوارم تا پايان دوره ماموريت ۴ ساله بخشي بزرگي از مشکلات کشور را از پيش پا برداريم.

سخنگوي دولت در خصوص جزئيات بودجه سال آينده گفت: ما تعهدات و تکاليف قانوني براي اصلاح نظام بودجه‌ريزي داريم؛ از جمله بند ۳۲ و ۳۴ سياست‌هاي کلي ابلاغي مقام معظم رهبري براي برنامه پنجم توسعه اين بود که بودجه به صورت عملياتي برنامه‌ريزي کنيم. ما سال گذشته چند دستگاه را بر اين اساس عملياتي کرديم؛ کار ديگر ما اين است که براساس قيمت تمام شده و ميزان بهره‌وري دستگاه اجرايي، بودجه آن را برنامه‌ريزي کنيم و براي اين اقدام کارگاه آموزشي و دوره‌هايي را تشکيل داده‌ايم که دستگاه‌هاي اجرايي از اين شيوه مدرن استفاده کند.

نوبخت ادامه داد: امسال بودجه را به صورت عملياتي تقديم مجلس کرده و با همکاري مجلس تمام تبصره‌هاي تکراري را جدا کرده و به صورت لايحه تقديم مجلس مي‌کنيم. بنابراين بودجه شفاف، روشن، مختصر و با پيوست‌هاي مختلف به مجلس ارائه مي‌کنيم.

وي يادآور شد: البته بيش از آنکه خود را به اعداد و ارقام در بحث بودجه محدود کنيم، بايد آثار آن را در زندگي شهروندان مشاهده کرده و تاثير بودجه را در رشد اقتصادي و نرخ تورم مشخص کنيم.

سخنگوي دولت در خصوص نرخ تورم گفت: با توجه به اينکه نرخ تورم بالاي ۴۰ درصد بود در اين بودجه اعلام کرديم که براي سال ۹۳ موفق مي‌شويم بودجه را بين ۲۰ تا ۲۳ يا ۱۸.۵ تا ۲۱.۵ درصد برسانيم ولي خيلي‌ها گفتند اين امکان‌پذير نيست اما براساس آمار بانک مرکزي نرخ تورم به ۲۱ درصد و براسا‌س آمار مرکز آمار اين نرخ به ۲۰.۶ درصد رسيد و تا پايان سال نرخ تورم را به زير ۲۰ درصد مي‌رسانيم.

نوبخت با اشاره به آمار رشد اقتصادي کشور در سال‌هاي اخير يادآور شد: رشد اقتصادي سال ۹۱، ۶.۸- درصد و در سال ۹۲، ۱.۹- درصد بود ولي ما اعلام کرديم که اين رقم را در سال ۹۳ از ۱.۵ درصد مثبت رشد اقتصادي تا ۰.۳ درصد رشد مي‌رسانيم و بانک مرکزي نرخ رشد اقتصادي ۳ ماهه اول امسال را نسبت به ۳ ماهه اول سال ۹۲، ۴.۶ درصد اعلام کرد.

وي گفت: ما در سال گذشته حدود ۲۳ هزار ميليارد تومان صرف طرح‌هاي عمراني کرديم که ۱۱ هزار ميليارد تومان آن را تا بهمن سال ۹۲ هزينه کرديم و ۱۲ هزار ميليارد تومان را فقط در اسفندماه ۹۲ صرف طرح‌هاي عمراني کرديم. بنابراين ما در سال ۹۲ به طرح‌هاي عمراني اعتبار خوبي اختصاص داديم و در ۲۸ اسفند ۹۲، ۴ هزار و ۸۱۰ ميليارد تومان به اعتبارات عمراني پول اختصاص داديم. بنابراين سال قبل به اعتبارات عمراني عددي نداديم. در حالي که براي امسال بيش از ۱۲ هزار ميليارد تومان اعتبار اختصاص داديم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با آماري از رشد اقتصادي در ۳ ماهه اول امسال در حوزه‌هاي پتروشيمي و صنايع و معادن ارائه کرد و گفت: در حوزه پتروشيمي در ۳ ماهه اول نسبت به ۳ ماهه دوم مقدار توليد ۴.۴ درصد رشد، مقدار فروش ۴.۲ درصد افزايش، ارزش فروش ۱۸ درصد رشد و مقدار صادرات ۸ درصد افزايش داشته است. همچنين در حوزه صنايع و معادن در ۳ ماهه اول سال قبل ميزان رشد ۰.۷- درصد بود که به ۸.۱ دهم درصد رسيد. بنابراين مجموع اين اتفاقات در ۳ ماهه اول امسال نشان داد که نسبت به سال قبل شاهد رشد بوده‌ايم و رشد اقتصادي براساس وعده دولت حاصل شد.

نوبخت تاکيد کرد: ما به دنبال ۲ چيز بوده‌ايم؛ اول اينکه در عرصه داخلي نشان دهيم که با اتخاذ سياست‌هاي درست و سنجيده مي‌توان رشد اقتصادي را افزايش و نرخ تورم را کاهش داد و به دنياي زورگويي که ما را تحريم کرده و فکر کرده که اگر ايران را تحريم کند ملت‌اش دستش را بالا مي‌برد و اين تحريم‌ها باعث مي‌شود از پاي دربيايد، بايد به آنها نشان دهيم که با اتکا به اقتصاد مقاومتي و با تلاش دولت مي‌توانيم کشورمان را اداره کنيم.

وي ادامه داد: اگر بنا به هر دليلي شرايط ما تغيير نکند و حتي شرايط نسبت به وضع موجود بدتر شود، دولت برنامه مناسبي با آن شرايط دارد و اميدوارم با قدرت مذاکره ديپلمات‌هاي ما بتوانيم در عرصه جهاني از حق ملت ايران دفاع کنيم و آنها بايد بدانند اگر تحريم هم بکنند، توان ما کاهش نخواهد يافت و بايد پرسيد آيا با وجود اين تحريم‌ها توان هسته‌اي ما کاهش يافته است.

سخنگوي دولت تصريح کرد: کشور ما مي‌تواند در زراد ورود پيدا کرده و اتم را بشکافد و از انرژي هسته‌اي استفاده کند و در علم فضايي و ماهواره‌ها پيش برويم؛ پس زماني که ما مي‌توانيم در ساير علوم پيشرفت کنيم چرا در علم اقتصاد نتوانيم. اين علم در نزد تيم اقتصادي ما وجود دارد.

نوبخت با بيان اينکه از روز آغاز به کار دولت در روزهاي يکشنبه و پنجشنبه صبح‌ها از ۸ تا ۱۲ ظهر شخص رئيس‌جمهور در جلساتي با تيم اقتصادي و مشاورين خود حضور پيدا مي‌کنند ، گفت: همه توان ما در اين جلسات اين است که چه کنيم که راهکار بهتري براي رشد اقتصادي داشته باشيم. ضمن اينکه شهادت مي‌دهم اکثر همکاران بنده در دولت به خصوص شخص رئيس‌جمهور کمتر از ۱۸ تا ۱۹ ساعت در دولت کار نمي‌کند .

وي در خصوص سهم توليد و بهداشت در اجراي هدفمندي يارانه‌ها گفت: قانون به ما مي‌گويد بخشي از افزايش قيمت‌ها يعني ۵۰ درصد را مي‌توانيم بين خانوارها توزيع کنيم. حالا بايد پرسيد آيا مردم رأس ۲۲ هر ماه نتوانستند يارانه دريافت کنند؟ ما قول داديم از کساني که درآمد کمتري دارند، به صورت سبد غذايي حمايت کنيم. ضمن اينکه در ۳ ماهه اول امسال سهم اين افراد را داده و در ۳ ماهه دوم نيز اين سهم را به صورت کارتي ارائه مي‌دهيم. همچنين ما قول داده‌ايم که سهم هدفمندي را صرف کسري بودجه دولت نکنيم.

سخنگوي دولت تاکيد کرد: ما قول داديم قبل از آينکه ۶ ماهه اول سال جاري به اتمام برسد، ۱۰۰ درصد اعتبارات مربوط به طرح تحول سلامت را ارائه دهيم و امروز مي‌گويم که معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري بيش از ۱۰۰ درصد ۶ ماهه منابع طرح تحول سلامت را به وزارت بهداشت پرداخت کرده است.

نوبخت درباره سهم توليد از هدفمندي يارانه‌ها افزود: در خصوص توليد قرار شده ۵ هزار و ۷۲۷ ميليارد تومان از ۳۰۰ تومان افزايش قيمت بنزين که ۴ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان را به بهداشت اختصاص داديم، صرف توليد کنيم؛ با توجه به اينکه کار را از ارديبهشت‌ماه آغاز کرديم، در تحصيل منابع با مشکل مواجه شديم. ولي توانستيم طرح تحول سلامت را به پيش ببريم.

وي ادامه داد: ما در هيئت وزيران تصثبيت کرديمکه ۵ هزار ۷۲۷ ميليارد تومان بخش توليد را به صورت يارانه نقدي به واحدهاي توليدي ندهيم چرا که موجب آفت مي‌شود ولي اين امکان را فراهم کرديم که با توجه به اينکه امسال بيش از ۱۴۰ هزار ميليارد تومان اعتبارات در امور مختلف از جمله توليد داده مي‌شود. و نرخ سود بانک‌ها براي توليدکنندگان سنگين است، مقرر شد مابه‌التفاوت سودي که بانک‌ها دريافت مي‌کنند و نرخي که ما به آن تمايل داريم را دولت پرداخت کند.

سخنگوي دولت افزود: ما در هيئت دولت براي بخش صنعت معدن ۱۲۰۰۰ ميلياردتومان، بخش کشاورزي ۱۰۰۰ هزار ميليارد تومان، بخش برقي کردن چاه‌هاي کشاورزي ۲۰۰ ميليارد تومان، حمل و نقل درون و برون‌شهري ۱۲۰۰ ميليارد تومان، مشوق‌هاي صادراتي ۱۰۰ ميليارد تومان و حمايت از واحدهاي توليد برق ۱۴۲۱ ميليارد تومان اختصاص داديم و اين ارقام در هيئت وزيران تصويب شده است و اين واحدها بايد به بانک‌ها مراجعه کرده و با توجه به تعهد دولت طرح‌هاي خود را ارائه دهند.

نوبخت در پايان گفت: ما اين ارقام را به هر طرح توليدي ارائه نمي‌دهيم بلکه طرح‌هايي که موجب رشد توليد و افزايش اشتغا مي‌شوند در ليست دريافت اين کمک‌ها قرار مي‌گيرند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html